טוֹלטֶק - הוצאה לאור

עמוד הבית

פרסומים  והזמנות

פרסומים עתידיים    

צור קשר

 

דברי אושו על קרלוס קסטנדה



הערות: מספרי העמודים הם על פי הספרים של אושו בגרסה האנגלית. בסוגריים המרובעות [ ] אלה הן הערות המתרגם.


 מתוך "טאו מוחלט" פרק 6 עמודים 12,13

 אושו, האם המורה של קסטנדה, דון חואן, הוא מאסטר מואר?
 אם היה מישהו כמו דון חואן, הוא היה מואר, הוא היה כמו בודהה או לאו דזה - אבל אין מישהו כמו דון חואן. ספריו של קרלוס קסטנדה הם בדיוניים בתשעים ותשעה אחוז - יפים, מעשה אומנות, אבל בדיה (פיקציה). כפי שיש בדיות מדעיות, יש גם בדיות רוחניות. יש בדיות רוחניות מדרגה שלישית ויש כאלה שהן מדרגה ראשונה: אם אתה רוצה מדרגה שלישית, קרא את לובסנג רמפה [לא תורגם עדיין לעברית - המתרגם]; אם אתה רוצה מהדרגה הראשונה, אז קרא את קרלוס קסטנדה. הוא מאסטר גדול - של בדיות.

אבל אני אומר תשעים ותשעה אחוז של בדיה. אחוז אחד של אמת יש שם, חבוי פה ושם, תצטרך למצוא אותו. זה טוב לקרוא אותו אפילו כספרות בדיונית. אל תהיו מוטרדים  מספריו של רמפה, כי אלה הם הבלים שנוצרו על ידי מוח בינוני - ונוצרו כמובן עבור מוחות בינוניים. אבל קרלוס קסטנדה שווה קריאה. כשאני אומר בדיוני אני לא מתכוון שלא תקראו אותו, אני מתכוון שתקראו אותו בזהירות רבה יותר, משום שאחוז אחד מהאמת יש שם. תצטרכו  לקרוא אותו בזהירות רבה, אך אל תבלעו אותו לגמרי, כי 99 אחוזים הם בדיה.

 אז קראו, כי יהיה עליכם לקרא [את קסטנדה]. לכל דור יש את סיפורי הבדיה וסיפורי האהבה שלו, יש לצלוח דרכם. אתה חייב לקרוא. אתה לא יכול להימלט מקרלוס קסטנדה, אך זכור כי רק אחוז אחד הוא נכון - ואתה צריך למצוא אותו.

אם קראת את ספריו של גורדייף, במיוחד את 'All And Everything', אז אתה יכול להיות מיומן במציאת האמת, בהפרדת המוץ מהחיטה. אם עדיין לא קראת ספר זה, זוהי  התחלה טובה. ראשית אתה צריך לקרוא את 'All And Everything' של ג'ורג' גורדייף ואז תוכל לקרוא את ספריו של קרלוס קסטנדה. זהו אימון קשה מאוד לקרוא את גורדייף. למעשה, ישנם לא יותר מכמה עשרות אנשים בעולם שקראו את הספר הזה לחלוטין. הוא  קשה. זהו ספר בן אלף עמודים וגורדייף הוא אמן בהסתרת דברים. הוא אומר דברים לא רלוונטיים, דברים חסרי תועלת, סיפורי מעשיות על גבי מעשיות, מאות עמודים ואז שורה אחת של אמת, אבל היא שווה את החיפוש, זהו יהלום. מאה עמודים של זבל, אבל אז מגיע יהלום - והוא שווה את זה.

אם תוכל למצוא את היהלומים אצל גורדייף, זה יהיה אימון טוב בשבילך. אז תוכל למצוא אצל קרלוס קסטנדה מה נכון ומה לא נכון. אחרת אתה עלול להפוך לקורבן של בדיה. ואני חושב שאמריקאים רבים, במיוחד אמריקאים, משוטטים במקסיקו בחיפוש אחר דון חואן. טיפשי!

מתוך: "הספרים שאהבתי" פרק 12 עמוד 4
זה לא בדיוני כמו דון חואן - דמות פיקטיבית שיצר בחור אמריקאי, קרלוס קסטנדה. האיש הזה עשה עוול גדול לאנושות. אין לכתוב בדיות רוחניות מהסיבה הפשוטה שאנשים עלולים להתחיל לחשוב שרוחניות אינה אלא בדיה.

 מתוך: "המהפכה" פרק 6 עמוד 5
צ'נטה שאלה אותי, "אושו, האם אתה מגיע לעתים בצורה של עורב מעופף?" היא בטח קראה את קרלוס קסטנדה. אל תהיו קורבנות של בדיות רוחניות. אבל המוח שלך מרגיש טוב מאוד עם הדברים האלה, אתה מתחיל להרגיש שמשהו קורה - אתה יכול לרחף באוויר, אתה יכול ללכת על מים, אתה יכול לעוף כמו עורב. אבל אתה תישאר אתה! - אותו אדם טיפש. שום דבר לא יהיה שונה. אתה לא תהפוך לאינטליגנטי יותר בכך שתעוף כמו עורב - אחרת כל העורבים היו מוארים, ועל ידי ריחוף באוויר, לא תהפוך לבודהא.

 מתוך: "ספר הסודות" - פרק 77 - עמוד 12
הדבר הראשון הוא שבתוכך נמצא המדריך אבל אתה לא משתמש בו, ולא השתמשת בו במשך זמן כה רב, במשך כל כך הרבה גלגולי חיים, שייתכן ואינך אפילו ער לכך שבתוכך קיים מדריך. קראתי את ספרו של קסטנדה. המאסטר שלו, דון חואן, מטיל עליו לבצע ניסוי יפה.  זהו אחד מהניסויים העתיקים ביותר.

בלילה חשוך, באזור הררי, מסוכן, ללא שום אור, אמר מורו של קסטנדה: "אתה פשוט מאמין [צריך להאמין] במדריך הפנימי ומתחיל לרוץ". זה היה מסוכן. זה היה אזור הררי, לא מוכר, עם עצים, שיחים, תהומות. הוא יכול היה ליפול במקומות רבים. אפילו בהליכה שם באור היום הוא נדרש היה להיות דרוך וזהיר, ובלילה הכול היה חשוך.  הוא לא יכול היה לראות דבר, והמאסטר שלו אמר: "אל תלך, רוץ!" . הוא לא האמין למשמע אוזניו. זה היה פשוט התאבדות.  הוא נעשה מפוחד. אבל המאסטר רץ. הוא פתח בריצה כמו חיה פראית וחזר בריצה. קסטנדה לא הצליח להבין  כיצד הוא עושה זאת. לא רק שהוא רץ בחשיכה, בכל פעם הוא הגיע בריצה בדיוק אליו, כאילו היה מסוגל לראות. לאט לאט אזר קסטנדה אומץ. אם האיש הזקן הזה יכול לעשות זאת למה שהוא לא יוכל. הוא ניסה ולאט לאט חש באור פנימי הנכנס פנימה. ואז הוא החל לרוץ.

 מתוך: "אני אומר לך" - פרק 2, עמוד 20.
זה הדבר שאתה נהנה ממנו כשאתה נמצא בטריפ של סם. אתה מלא אז בדמיון - אין דבר הכובל את דמיונך. אז אתה חי במציאות נפרדת לגמרי, המציאות שאודותיה קסטנדה מדבר. היא תולדה של סמים. במזרח, אנשים עשו זאת כבר זמן רב. בודות [הכתבים הקדומים של ההינדואיזם] הם מדברים על סוֹמָה - זה היה האל-אס-די שלהם. ומאז, לאורך הדורות, אנשים ניסו כל מיני דברים - מריחואנה, אופיום ואחרים, פטריות. כעת במערב שובה הדבר את דמיונם של אנשים. היזהר מהדמיון. הדמיון אינו יכול לעזור, הוא רק יכול להעניק לך חלומות יפים, אבל אלה הם [רק] חלומות. כשחווים אותם הם נראים מאד ממשיים. כשהם עוזבים, אתה אבוד בחשיכה.

 מתוך: "השם האמיתי" - פרק 9, עמוד 7.
הספר הרביעי של קסטנדה נקרא "סיפורי עוצמה". הוא עוסק בדיוק במימד הרביעי של נאנאק [מייסד הדת הסיקית]. ברגע שקרני החמלה שלו [של המימד] יורדות עליך, אתה רוכש כוחות אינסופיים.  אתה מסוגל לכוח בלתי יאומן. אתה נוגע ברפש והוא הופך לזהב. קודם לכן זה היה להיפך: נגעת בזהב והוא הפך לרפש, מכיוון שאז היית אתה. עתה,  לכל מקום שתביט תראה גן עדן. קודם לכן, לאן שהבטת, ראית גיהינום.  בכל מקום שדרכו רגליך, המקום נעשה עוין. כל מה שעשית נעשה רעיל, אפילו אהבתך הפכה לשנאה. חבריך נעשו לאויביך. כל זה קרה משום שאתה עצמך שגית. פעלת בניגוד לאלוהים ולכן התוצאות היו הפוכות. בגלל העצמי שלך התוצאות היו שליליות.

------------------------------------


ומה יש לכם, שוחרי החוכמה הטולטקית, "להגיד להגנתכם"?